Huhheijakkaa, johan on kiirettä pitänyt. Monena päivä
viikossa minut on löytänyt leikkausosaston kahvihuoneesta, olen siellä jo
vakiokalustoa ja seniorihoitajat kutsuvat minua omaksi miniäkseen. Aleksi kun
kuuluu jo leikkuriperheeseen. On mukavaa kun ihmiset ovat niin sydämellisiä.
Haastatteluita on kasassa jo mukavat kymmenen, mikä lienee jo ihan riittävä
määrä, mutta yritän ensi viikolla vielä tehdä kaksi lisää. Suurin osa
haastateltavista tähänä mennessä on kuulunut owambojen etniseen ryhmään ja
mielelläni muidenkin tarinoita kuulisin. Owambot ovat siis kotoisin
Pohjois-Namibiasta entiseltä Ambomaalta ja juuri heillä on paljon suomalaisia
nimiä lähetyshistoriasta johtuen. On hupaisaa, että luottotaksikuskimme on
nimeltään Eino, ja koskaan ei tiedä milloin kaupankassalla törmää Lahjaan,
Selmaan tai Paavoon. Namat ja damarat ovat toinen hyvin merkittävä ryhmä, jonkajotkut
mieltävät yhdeksi etniseksi ryhmäksi kielen vuoksi, sillä molemmat puhuvat
khoekhoe –kieltä. Tämä kieli on tunnettu naksahdusäänteistään, ja kuulostaa
aika metkalta. Hererot taas ovat kuuluisaa karjankasvattajaheimoa, joiden
naiset käyttävät perinteistä asua johon kuuluu aina osana päähine, joka
jäljittelee lehmän sarvia. Hererot ovat kuulemma myös hyvin ylpeää kansaa, niin
hyvässä kuin pahassakin. Caprivian –heimolaiset tulevat Sambian rajalta, ja
kuulopuheiden mukaan heillä on kykyjä ja taipumuksia noituuteen, minkä vuoksi
heitä ei sovi suututtaa. San –kansa (niinkutsutut busmannit) puolestaan on
Namibian vanhin etninen ryhmä, ryhmä joka hyvin pitkään eli metsästyksellä ja
keräilyllä autiomaassa eristyksessä muista heimoista. Nykyäänkin osa haluaisi
elää perinteiden mukaan erämaassa, mutta nyky-yhteiskunta pakottaa mm. lapset
kouluun jne. Alkoholi on osoittautunut erityisen tuhoisaksi Sanien kohdalla,
ehkä koska sopeutuminen nykyelon malliin on ollut vaikeaa.
Kaikkien näiden heimojen edustajien kanssa minulla on ollut
arvokkaita ja hienoja keskusteluja nyky-Namibiasta, etnisistä suhteista,
rasismista ja sukupuolirooleista. Toisaalta on jännittävää nähdä näiden
ihmisten elävän melko samanlaista elämää kuin itsekin työ-, opiskelu- ja
ihmissuhdekuvioineen, mutta toisaalta he todella arvostavat syntyperäänsä ja
perinteitä joita se tuo mukanaan. Näiden naisten mielipiteet ansaitsevat päästä
esille vaikka sitten jonkun suomalaisen sosiologin gradussa.
Mitä sirkukseen tulee, ESITYS ON NYT TAKANAPÄIN. Tuntuu
melko tyhjältä, mutta toisaalta helpotus on myös suuri, niin paljon aikaa ja
energiaa tähän on laitettu. Tällä viikolla olemme ryhmän kanssa harjoitelleet
joka päivä, ja lapset ovat oikeasti tulleet paikalle ajoissa ja selkeästi
heistäkin huomasi, että halusivat pistää parastaan. Torstain
kenraaliharjoitukset pidettiin esiintymispaikalla The Olof Palme Primary
Schoolilla, jonka henkilökunnan puolelta oli mukavan lämmin ja kannustava
vastaanotto. Ja olihan se kyllä komeaa katsottavaa, kun kaikilla lapsilla oli
hienot uudet esiintymispaidat yllään, vähän kasvomaalia naamassa ja hyvä
meininki päällä. Kaiken kaikkiaan homma alkoi draamaosuudella, jossa esitettiin
kolme lyhyttä näytelmää kiusaamisesta. Nämä tilanteet olivat lasten
omasuunnittelemia ja niihin etsittiin myös ratkaisu näytelmän lopussa.
Loppuesitys koostui sitten erinäisistä sirkustaiteista, oli hula hulaa,
kukkakeppejä, rolabolaa, yksipyöräisellä ajoa, hyppynarua, taikatemppuja,
jonglöörausta ja diabolon heittelyä, pellenumero sekä loppuhuipennuksena koko
porukan yhteinen tanssiesitys komeine muuveineen. Lopuksi lapset tulivat
rivissä lavalle jokaisella kourassaan lappu jossa lukin jokin sana.
Yhdessä nämä sanat muodostivat
ydinviestimme: Stop bullying today. If you are being bullied, tell your friend,
your parents, your teacher. Every kid deserves a safe life. Jälkeen päin
otettiin kuvia sanomalehteen koko poppoon kanssa ja opettajat tulivat kehumaan.
Kyllä oli kaikilla hymy korvissa!
|
The Flower Sticks
|
|
Rolabola balancing
|
|
Magic Tricks
|
|
Some true talent with monocycle
|
|
Vicky and Amy the Clowns
|
|
The Hula Group
|
|
The backside of the circus t-shirts with golden wings
|
-------------------------------------------
Huh, truly
we have been sooooo busy lately. I have spent many afternoons in the surgery
theatre, in the nurses’ tea room just to get some people to interview. The
senior nurses have started to call me their in-law as Aleksi is also a part of
the theatre family. People are generally very warm and friendly, and it feels
good. I have succeeded to complete ten interviews, which is quite ok amount
already I think. However, I try to conduct two more next week as most of the
interviewees so far belong to the ethnic group of Owambos, and I would like the
material to include opinions as much as possible from other tribes as well. The
Owambos, who speak the language of Oshiwambo are originally from the Northern
Namibia, the so-called Owambo land, and they have a lot of Finnish names. Our
trustful taxi driver is called Eino, and when you least expect it you meet
Lahja, Selma or Paavo. These names are from the era when the Finnish
missionaries spread Christianity in Owambo land. Another big ethnic group here
is the Damaras/Namas. Many people see them as a one group, because they both
speak the Khoekhoe language with its funny clicks. Neverthless, when you speak
with for example a Nama, they strongly highlight being Namas, not Damaras.
Apparently the Namas are bit lighter coloured in their skin. The tribe of the
Hereros is famous of their cattle as they have grown cattle successfully in the
dry land of Namibia for centuries. The Herero ladies use still today their
traditional dresses with headwear, which reminds the horns of a cow. The
Hereros are also said to be very proud people, in good and bad. The Caprivians
have traditionally lived next to the Zambian border, and the other tribes tell
them exercising witchcraft. It has not been only once or twice when I have been
told that I should be careful with these people, not to make them angry, as
their revenge is something supernatural. The Sans, also called the Bushmen, are
the first people of Namibia and they have lived for ages just by hunting and
gathering. Even during the colonial times they wanted to avoid the contact with
other groups. Even today part of the Sans would like to live according to the
traditions in the desert, but the modern society forces the kids to go to
school etc. Maybe because the adaption to the today’s way of life has been so
difficult for them, alcoholism is a true problem among the Bushmen.
I have had
interesting discussions with the representatives of all of these tribes during
my time here. We have talked about contemporary Namibia from many perspectives,
for example the ethnic relations, racism and gender roles. It’s interesting to
see these people appreciating their tribal heritage so much, but at the same
time they are modern individuals with their normal thoughts regarding their
work, studying, dreams and relationships. These women in my study and their views
deserve to be told to the Western audience, even in some Finnish Master’s
student’s thesis.
What comes
to the circus, THE FINAL PERFORMANCE IS BEHIND NOW. It feels quite empty inside
AT THE MOMENTS, but the relief is huge too. So much time and energy we have put
into this project. This week we practiced every day with the kids, and they
really started to show commitment as they realized that the big day is getting
closer. On Thursday we had the final practice in the Olof Palme Primary School,
where the performance took place on Friday. It was nice to see how welcomed we
were at the school, the principal thanked us many times for coming there,
everything would have been really difficult if the staff of the school not have
liked the idea. And wow, it looked so good as all of the kids had their brand
new shirts on and little bit paint on their face. The whole performance started
with the drama part with three short scenes of bullying. The ideas for these
stories came directly from the kids, and the scenes also presented a solution
for each bullying case. The last part of the show consisted of different kinds
of circus arts: hula hula, rola bola, monocycle, magic tricks, skipping ropes,
joggling and diabolo, flower sticks and clowns. And just before the end there
was also a dancing number, in which all participated. We finished, however,
with a serious message relating to bullying. Every kid held a paper with a one
word, and together these papers formed sentences: ‘Stop bullying today. If you
are being bullied, tell your friend, your parents, your teacher. Every kid
deserves a safe life.’ Afterwards the local newspaper took pictures from the
whole group and the teachers came to thank for the great show. It was a happy
day for all of us!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti